Saturday 21 September 2013

Moj prvi HDR pokušaj

Kao što sam pomenula u uvodnom postu, fotografija je moj glavni hobi.
Već nekih pet godina sam registrovana na sajtu deviantart gde možete pronaći izvanredne radove, ne samo fotografije već i digitalnu i manga umetnost, crteže, rukotvorine, literarne radove, itd. Radovi drugih članova su mi dugo služili kao izvor inspiracije, mada povremeno i sama doprinosim dA galeriji. Moje fotografije možete pogledati ovde.
Nedavno sam videla veliki broj HDR radova na deviantart-u, pa sam rešila da i sama isprobam ovu tehniku.

HDR (high-dynamic-range imaging) je skup tehnika u fotografiji i obradi slike koji omogućava prikaz većeg opsega osvetljenja nego klasične digitalne fotografije. Svrha HDR-a je verniji prikaz širokog opsega osvetljenja koji se nalazi u pojedinim scenama, na primer slabo osvetljenim slikama ili pri zalascima sunca.

Ok, to je definicija, a kako zaista izgleda proces "pravljenja" dobrih HDR fotografija? Postupak se sastoji iz dva dela, prvi je fotografisanje željenog objekta, a drugi obrada u posebnim programima.
U prvom delu potrebno je napraviti više fotografija željenog objekta, ali pri različitim dužinama ekspozicije. Napravili bismo, na primer, tri fotografije sa istog mesta. Pri tome je vrlo bitno da se fotoaparat ne pomera, pa je poželjno koristiti stativ ili neki čvrsti oslonac. Potrebno je da prva fotografija bude preeksponirana, druga normalna, a treća neeksponirana. Primer je prikazan na slikama ispod.


Drugi deo posla je spojiti ove tri fotografije u jednu. Postoje specijalni programi samo za izradu HDR fotografija, ali takođe možete koristiti bilo koju verziju Photoshop-a. Bitno je samo da dobro vladate lejerima u ovom programu i dobićete odličnu fotografiju. Finalna verzija Ajfelove kule iz gornjeg primera pikazana je na slici ispod.

HDR fotografija izgleda mnogo bolje od obične, zar ne?

Na internetu možete pronaći milion tutorijala i tekstova na ovu temu.
Međutim, kada sam se upuštala u prvi HDR poduhvat imala sam samo jednu fotografiju, a za ovaj klasičan postupak bile su potrebne tri. Slučajno sam pretražujući internet naišla na jedan vrlo koristan tutorijal u kome se govori kako napraviti HDR fotografiju od samo jednog snimka.
Ključ je obraditi tu jednu fotografiju u nekom od programa, tako da dobijemo tri-četiri fotografije sa različitim ekspozicijama. Ja sam za obradu koristila PhotoScape koji možete skinuti besplatno sa interneta. Ovaj program mi je jednostavno mnogo lakši za snalaženje i brzu obradu osvetljenja, kontrasta i dubine od Photoshop-a.
Ispod su prikazane tri fotografije koje sam dobila ovakvom obradom. 


Za prvu fotografiju sam sve parametre podesila tako da krovovi kuća i drveće budu predstavljeni najbolje moguće, kod druge je Ajfelova kula i ovaj srednji deo (između krovova i neba) u fokusu, a kod treće fotografije sam se trudila da oblaci budu što izraženiji.

Nakon toga, potrebno je da sve fotografije otvorite u Photoshop-u i da na jednu fotografiju koju izaberete za osnovnu, dodajete ostale, formirate novi layer i pobrinete se da prelaz između, u ovom slučaju, kuća i Ajfela, i Ajfela i neba, ne bude preoštar.

Postaviću i tutorijal koji mi je u ovome mnogo pomogao, ali naravno, svaka fotografija je priča za sebe, i ne postoji univerzalan savet kako napraviti dobar HDR.


Na kraju, ovo je rezultat mog višečasovnog eksperimentisanja:

Paris HDR

Lično sam veoma zadovoljna s obzirom da je ovo bio moj prvi pokušaj, ali ću svakako težiti da uvežbam ovu tehniku.

Još jedna stvar koju sam zaboravila da napomenem, a koju ste možda videli u videu koji sam linkovala. Vrlo je bitno da kvalitet fotografije bude odgovarajući. Zato je preporučljivo snimati fotografije u raw formatu umesto u uobičajenom jpg. Ovo vrlo lako možete podesiti u postavkama fotoaparata. Obrada fotografija raw formata pruža mnogo veće mogućnosti u podešavanju ekspozicije i smanjenju šuma (popularnog noise-a). Ove dve karakteristike su posebno bitne u izradi HDR fotografija.
Radi poređenja, pokazaću početnu sliku i konačni HDR.

Paris

Paris HDR
Koja vam se više dopada?

1 comment:

  1. HDR je mnogo lepša. Nekako je verodostojnija i življa :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...